Kryzys na rynku energetycznym oraz wysoka inflacja z całą pewnością wpłyną na tegoroczny sezon grzewczy. Osoby, które ogrzewają swoje domostwa węglem, mają szansę na uzyskanie wsparcia finansowego w postaci tzw. „dodatku węglowego”. Jeszcze nie tak dawno mogliśmy usłyszeć o nadużyciach na tym polu. Wnioskodawcy podwójnie, a nawet potrójnie starali się o dodatek dla jednego domu. Ze względu na takie procedery owa „luka” w prawie została szybko usunięta, a ustawa o dodatku węglowym obowiązuje już w nowym brzmieniu.
Reguluje ona zasady, tryb przyznawania, wypłacania oraz wysokości dodatku. Wskazuje także władze gminy jako organy właściwe do rozpatrywania wniosków w tej sprawie oraz dokonywania wypłat. Jak zatem złożyć wniosek o dodatek węglowy i kto właściwie może to zrobić?
Odpowiadamy poniżej.
Komu przysługuje dodatek węglowy?
Dodatek węglowy przysługuje osobie w gospodarstwie domowym. Kiedy?
- Gdy głównym źródłem ogrzewania tego gospodarstwa jest: kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe,
- źródła te zasilane są paliwami stałymi oraz
- są one wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Co kryje się pod pojęciami „gospodarstwo domowe” oraz „paliwa stałe”?
Zgodnie z ww. ustawą przez wyrażenie gospodarstwo domowe, rozumie się:
- gospodarstwo domowe jednoosobowe – osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą,
- gospodarstwo domowe wieloosobowe – osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące.
Natomiast do grupy paliw stałych zaliczamy te wymienione poniżej (jeśli zawierają co najmniej 85% węgla kamiennego):
- węgiel kamienny,
- brykiet lub
- pelet.
Ile wynosi dodatek węglowy?
Wypłata dodatku węglowego z pewnością odciąży portfele wielu polskich rodzin. Szczególnie teraz, gdy trudna sytuacja gospodarcza sprawia, że każdy dodatkowy „zastrzyk” środków jest na wagę złota. Maksymalny limit wydatków na dodatki węglowe w 2022 r. wynosi 11,5 mld zł, a źródłem finansowania zasiłku jest Fundusz Przeciwdziałania COVID-19. Wypłaca się go jednorazowo – na rachunek bankowy wnioskodawcy – i wynosi 3 000 zł.
Jak złożyć wniosek o dodatek węglowy?
Do wypłaty dodatku węglowego zobligowano samorządy – władze gminy. Właśnie dlatego wniosek składa się do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, w zależności od tego, jaki organ funkcjonuje w gminie naszego miejsca zamieszkania. Można złożyć go w sposób tradycyjny (papierowo) bądź drogą elektroniczną – podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Wniosek o dodatek węglowy w wersji papierowej można pobrać tutaj: strona internetowa Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Uwaga!
Głównym źródłem informacji w sprawie składania wniosków o dodatek węglowy jest Urząd Gminy naszego miejsca zamieszkania. Warto pamiętać, że również w tym miejscu można również wyjaśnić wszelkie wątpliwości. Na przykład – czy w ogóle jesteśmy uprawnieni do wnioskowania lub czy jakieś wnioski wpłynęły już na nasz adres zamieszkania (o czym poniżej).
Termin na złożenie wniosku
Wnioski o wypłatę dodatku węglowego można będzie złożyć do dnia 30 listopada 2022 r.
Jakie dane będą konieczne do wypełnienia wniosku?
Aby złożyć skutecznie wniosek, wnioskodawca powinien wypełnić:
- swoje dane osobowe: imię i nazwisko, PESEL oraz adres zamieszkania,
- dane osobowe innych osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego,
- wybrać jedno, główne źródło ogrzewania węglowego, np. kocioł na paliwo stałe, koza czy piec kaflowy.
Ważne!
Wskazane we wniosku źródło ogrzewania powinno być wcześniej wpisane do lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Zgodnie z ustawą, dodatki wypłaca się w terminie do dwóch miesięcy od dnia złożenia (prawidłowo wypełnionego) wniosku o jego wypłatę. Warto podkreślić, że wnioski złożone po dniu 30 października 2022 r. wypłaca się do dnia 30 grudnia 2022 r.
Co w sytuacji, gdy złożono kilka wniosków?
Najważniejszą zmianą w ww. ustawie jest wprowadzenie zasady, że dodatek przysługuje na jedno gospodarstwo domowe, ale na jeden adres. Reguła ta ma uniemożliwić potencjalne nadużycia wnioskodawców, które zaobserwowano w początkowej fazie składania wniosków o dodatek. Dlatego, nawet gdy pod jednym adresem zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, to i tak przysługuje jeden dodatek węglowy dla wszystkich gospodarstw domowych tam zamieszkujących.
Mechanizm ten najlepiej zobrazować przykładem. Załóżmy, że pod jednym adresem mieszkają dwie rodziny – gdzie jedna mieszka na parterze, druga na piętrze, osobno robią zakupy – stanowią więc dwa odrębne gospodarstwa domowe. Zarówno członek pierwszej, jak i drugiej rodziny składa wniosek o dodatek węglowy. Świadczenie będzie wypłacone tylko jeden raz – wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostaną bez rozpoznania.
To samo dzieje się w sytuacji, gdy pod jednym adresem jest co prawda jedno gospodarstwo, ale wieloosobowe. Gdy zostanie złożonych klika wniosków przez różne osoby z tego gospodarstwa, gmina uwzględni tylko pierwszy wniosek. Pozostałe – jak w przykładzie wyżej – pozostaną bez rozpoznania.
Jak złożyć wniosek o dodatek węglowy – podstawa prawna
Wszystkie najważniejsze informacje dotyczące dodatku węglowego reguluje ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, która była podstawą stworzenia niniejszego wpisu. Weszła ona w życie 12 sierpnia 2022 r., a z całością tekstu ustawy można zapoznać się tutaj: Ustawa z dnia 9 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym .
Przeczytaj także: Zmiany w prawie konsumenckim 2022 – Dyrektywa Omnibus.