Tomasz Czerwiec

Współpraca gospodarcza z kontrahentami najczęściej bazuje na zaufaniu, domniemaniu uczciwości i lojalności. Jednak w każdej relacji biznesowej warto stosować zasadę ograniczonego zaufania. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, jak sprawdzać wiarygodność kontrahentów biznesowych – przy użyciu prostych i dostępnych dla każdego narzędzi. Dzięki temu nie narazisz się na przykład w uwikłanie w zatory płatnicze. Obecnie potrafią być one prawdziwą zmorą przedsiębiorców i mogą doprowadzić ich działalność nawet do upadłości. 

Zapraszamy do lektury!

Przeczytaj także: Kto ponosi odpowiedzialność za długi w spółkach kapitałowych?

Jak można sprawdzić innych przedsiębiorców?

  • Numer NIP lub REGON – najlepiej jest zacząć od rzeczy najprostszych. Wiarygodność potencjalnego kontrahenta możesz sprawdzić przy użyciu numeru NIP lub REGON (który znajdziesz np. na jego stronie internetowej). Warto upewnić się, czy działalność potencjalnego partnera biznesowego jest zarejestrowana w CEIDG (w przypadku indywidualnych przedsiębiorców) lub KRS (w szczególności w przypadku spółek prawa handlowego – ale nie tylko). Jeśli nie znajdziesz na ten temat stosownych informacji – już w tym miejscu powinieneś solidnie zastanowić się nad podjęciem dalszej współpracy.
  • Rejestr Dłużników Niewypłacalnych  – to instytucja państwowa, która została utworzona w ramach Krajowego Rejestru Sądowego. Można znaleźć w nim osoby, które nie regulują terminowo swoich zobowiązań lub są niewypłacalne. Gdyby okazało się, że nasz przyszły kontrahent widnieje w tym rejestrze, możemy na przykład zastrzec płatność z góry, odpowiednio zmodyfikować umowę lub nawet zrezygnować z podjęcia współpracy.
  • Biura informacji gospodarczej (BIG) – dzięki nim sprawdzisz, czy dany podmiot nie jest zadłużony. Możesz tam też dopisać własnego dłużnika. Warto jednak pamiętać o tym, że brak informacji o danym podmiocie w takich punktach nie daje jeszcze 100% gwarancji rzetelności ewentualnego partnera. Obecnie w Polsce działa kilka takich biur, np. Krajowy Rejestr Długów, BIG InfoMonitor lub ERIF BIG.

Jak jeszcze możesz zachować ostrożność?

  • Przede wszystkim upewnij się, że adres prowadzonej działalności jest prawdziwy. Warto zainteresować się tym zwłaszcza wtedy, gdy kontakt odbywa się przez e-mail niepowiązany z firmą lub komunikatory internetowe.
  • Dla bezpieczeństwa wszelkie umowy i ustalenia dotyczące Waszego stosunku prawnego dobrze jest zawierać na piśmie albo chociaż przez maila lub SMS – ze względów dowodowych.
  • Przed podjęciem współpracy można sprawdzić też opinie o danym przedsiębiorcy, np. w Internecie. Jeśli cokolwiek wskazywałoby na nierzetelność danego podmiotu – warto zachować czujność.

Partner biznesowy nie płaci w terminie – co robić?

Aby uchronić się przed negatywnymi konsekwencjami współpracy z nieterminowym kontrahentem, warto stworzyć odpowiednie procedury –  na wypadek opóźnienia w płatnościach. Dobrze jest mieć:

  1. Przygotowaną treść dwóch wiadomości, w których przypomnimy kontrahentowi o opóźnieniu w płatności. Pierwsza z nich powinna zostać do niego skierowana już pierwszego dnia po terminie, a druga na przykład po 14 dniach bez odpowiedzi. Jeśli to zrobimy, będziemy mieć solidną podstawę dowodową przed sądem, że próbowaliśmy wyegzekwować płatność. 
  2. Przygotowany wzór pisma z wezwaniem do zapłaty, w którym poinformujemy drugą stronę, że w przypadku nieuregulowania płatności we wskazanym terminie sprawa trafi do sądu.
  3. Ponadto bardzo ważne jest to, by dokumentować każdą próbę odzyskania należności (kopie dokumentów, potwierdzenia nadania listu poleconego itp.). 

Przeczytaj także: Kara umowna na wypadek odstąpienia od umowy przy zobowiązaniu pieniężnym – wyrok SN

Jak sprawdzać wiarygodność kontrahentów biznesowych? Podsumowanie

Ryzyko gospodarcze to nieodłączny element prowadzenia biznesu. Ze względu na to, że przedsiębiorcy aktualnie narażeni są na wiele negatywnych czynników gospodarczych. Warto jest eliminować te, na które mamy wpływ – na przykład niekorzystne współprace obarczone ryzykiem, że ktoś nie dotrzyma terminów płatności. A jeśli jest to konieczne, warto dysponować odpowiednimi procedurami – na wypadek opóźnienia w płatnościach. Wówczas nie tracimy czasu na zastanawianie się, jaki krok powinniśmy podjąć dalej, a działamy według wcześniej ustalonego schematu.