Tomasz Czerwiec

Przedawnienie roszczeń w relacji przedsiębiorca-konsument

Przedawnienie roszczeń to prawna możliwość uchylenia się od obowiązku zaspokojenia roszczenia, wraz z upływem określonego w ustawie czasu. Natomiast roszczenie to nic innego, jak uprawnienie do żądania od wybranej osoby zachowania się w określony sposób. Najczęściej spotykaną formą roszczenia jest na przykład zapłata. Zatem z przedawnieniem roszczeń będziemy mieli do czynienia, gdy mija czas wierzyciela na egzekwowanie zapłaty od dłużnika. Po upływie terminu traci on prawną możliwość dochodzenia określonej należności. Jednak określenie momentu, w którym to następuje, nie w każdym przypadku będzie oczywiste.

Niedawno Sąd Najwyższy wydał ciekawe orzeczenie, na podstawie którego wiemy już, jak długo przedsiębiorca może domagać się od konsumenta zapłaty. Poniżej znajdą Państwo jego treść wraz z naszym omówieniem.

Serdecznie zapraszamy do lektury.

Przedawnienie roszczeń w relacji przedsiębiorca-konsument – orzeczenie Sądu Najwyższego 

Do Sądu Najwyższego skierowano pytanie o następującej treści:

Czy roszczenie przedsiębiorcy przeciwko konsumentowi o zapłatę, którego termin przedawnienia nie krótszy niż dwa lata rozpoczął bieg i nie upłynął przed dniem 9 lipca 2018 r. – ulega przedawnieniu ostatniego dnia roku kalendarzowego zgodnie z brzmieniem art. 118 zd. 2 kodeksu cywilnego wprowadzonym na mocy ustawy z dnia 13 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2018.1104)?

Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 13 maja 2022 r. [SN III CZP 46/22]

Trzyletni termin przedawnienia roszczenia przedsiębiorcy przeciwko konsumentowi, który rozpoczął bieg i nie upłynął przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 13 kwietnia 2018 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1104), kończy się ostatniego dnia roku kalendarzowego (art. 118 zdanie drugie k.c. w związku z art. 5 ust.1 powołanej ustawy).

Jakie wnioski płyną z tego stanowiska sądu?

Na uznanie zasługuje fakt, że Sąd Najwyższy odpowiedział na zadane mu pytanie jednoznacznie i możliwie prosto. W tym miejscu warto również dodać, że wspomniana w odpowiedzi sądu zmiana ustawy dotyczy nowelizacji Kodeksu cywilnego, która miała miejsce w 2018 roku. Wprowadziła ona m.in. krótsze terminy przedawnień w niektórych kategoriach roszczeń. To właśnie w związku z tą kwestią pojawiło się wiele wątpliwości w praktyce (art. 188 k.c.).

Jak się zatem okazuje, termin przedawnienia roszczenia przedsiębiorcy przeciwko konsumentowi kończy się ostatniego dnia roku kalendarzowego.