E-doręczenia w postępowaniu administracyjnym

Blog

Jedno miejsce do komunikacji elektronicznej obywatela ze wszystkimi podmiotami administracji publicznej – to cel nowego projektu ustawy o doręczeniach elektronicznych. Jakie czekają nas zmiany w nowej rzeczywistości w związku z nią? W artykule opiszemy założenia projektu oraz oczekiwane rezultaty związane z e-doręczeniami w postępowaniu administracyjnym.

Założenia projektu

e-Doręczenia, a mianowicie usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego to przełomowe zmiany w polskiej administracji publicznej. Głównym założeniem zmian jest prawo obywatela do prostej i przejrzystej komunikacji elektronicznej z organami państwa. Ma być ona wygodną alternatywą do tradycyjnej formy papierowej dla obywateli i przedsiębiorców. Wymogiem korzystania z tej usługi będzie rejestracja w Bazie Adresów Elektronicznych (będący rejestrem państwowym) wraz z podaniem adresu do doręczeń. Wówczas podmiot publiczny będzie zobowiązany do doręczania pism na ten adres. Korespondencja ta będzie równoznaczna z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym. Komunikacja elektroniczna będzie mogła być zainicjowana przez każdą ze stron, zarówno podmiot publiczny, jak również zainteresowanego obywatela. Usługa doręczenia elektronicznego będzie świadczona na polskim rynku przez operatora wyznaczonego, którym do końca 2025 r. będzie Poczta Polska. Następny operator zostanie wyłoniony w przetargu. Usługa doręczenia elektronicznego będzie dobrowolna i darmowa.

Co z osobami niemającymi dostępu do technologii cyfrowych?

Aby umożliwić komunikację podmiotów publicznych z osobami wykluczonymi cyfrowo, do zakresu projektu została włączona publiczna usługa hybrydowa. Dzięki temu jeżeli nie będziemy w stanie skorzystać z elektronicznej formy realizacji korespondencji, publiczna usługa hybrydowa pozostawi możliwość odbioru przesyłek pocztowych przy zachowaniu cyfryzacji korespondencji w podmiotach publicznych.

20 listopada 2020 r. ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu.